Investor: | Air Products Slovakia, s.r.o. |
---|---|
Generální dodavatel: | ATEKO a.s. |
Místo: | areál NCHZ Nováky, Slovensko |
Uvedeno do provozu: | 12/2008 |
Technické parametry
I. stupeň Demerkurizace vodíku
Množství vodíku: | 3 000 Nm3/h |
---|---|
Tlak max: | 10 bar(g) |
Teplota max: | 60 °C |
Množství rtuti na vstupu max: | 70 mg/Nm3 |
Množství rtuti na výstupu max: | 0,01 mg/Nm3 |
II. stupeň Demerkurizace vodíku
Množství vodíku: | 1 000 Nm3/h |
---|---|
Tlak max: | 220 bar(g) |
Teplota: | okolí |
Množství rtuti na výstupu max: | 0,001 mg/Nm3 |
Množství vody na výstupu max: | 1 ppm(v) |
Množství CO2 na výstupu max: | 1 ppm(v) |
Množství kyslíku na výstupu max: | 1 ppm(v) |
Množství argonu a dusíku na výstupu max: | 50 ppm(v) |
Popis technologie
Při výrobě chlóru technologií elektrolýzy vzniká jako odpadní plyn vodík, který je dále využíván v kotelně NCHZ jako palivo. Z hlediska ochrany životního prostředí je nutné snížit množství rtuti ve vodíku na hodnotu 0,01 mg/Nm3. Pro tento účel realizovalo ATEKO a.s. v roce 2006-2007 technologii Demerkurizace vodíku I. stupeň, kde dodchází nejdříve k podchlazení vodíku na teplotu cca 5 °C (a tím kondenzaci vody a rtuti) a následně dočištění vodíku od rtuti na požadovanou hodnotu pomocí adsorpce na aktivním uhlí.
Protože pro potřeby kotelny NCHZ stačí cca 2 000 Nm3/h z celkového množství vodíku (3 000 Nm3/h), došlo k dohodě mezi NCHZ a AP o odprodeji přebytečného vodíku (cca 1 000 Nm3/h) s tím, že AP bude dále komerčně využívat tento vodík jako technický plyn.
Pro parametry technického plynu bylo nutné vodík dále dočistit na nasledující parametry:
Rtuť: | 0,001 mg/Nm3 |
---|---|
Voda max: | 1 ppm(v) |
CO2 max: | 1 ppm(v) |
Kyslík max: | 1 ppm(v) |
Dusík+argon max: | 50 ppm(v) |
Pro tento účel realizovalo ATEKO a.s. technologii Demerkurizace vodíku II. stupeň, kde v soustavě adsorberů a reaktorů dojde k vyčištění vodíku na požadovanou úroveň.
Před plněním vodíku do tlakových lahví je nutné vodík stlačit pomocí kompresorů na hodnotu 200 bar(g). K vlastnímu plnění dochází ve čtyřech kójích. Tato technologie byla částečně převezena z Anglie (především kompresory a vybavení stáčecích kójí) a částečně doprojektována v ATEKO a.s. a realizována jako nová případně repasovaná. Realizaci demontáže v Anglii, montáže v NCHZ (včetně repase) projektu plničky jako celku a výstavby nových částí plničky zajišťovalo kompletně ATEKO a.s.